کد مطلب:260485 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:255

امام حسن عسکری در عصر سه طاغوت
با توجه به اینكه امام حسن عسكری (ع) در سوم رجب سال 254 هـ . ق به



[ صفحه 143]



امامت رسید، آغاز امامت آن حضرت مصادف با عصر خلافت «المعتز» (سیزدهمین طاغوت عباسی) بود كه تا دوم شعبان 255 طول كشید و آخر رجب سال 255 هـ . ق «مهتدی بالله» (چهاردهمین طاغوت عباسی) بر مسند خلافت نشست، و خلافت او تا شانزدهم رجب سال 256 هـ . ق به طول انجامید، و پس از او معتمد (پانزدهمین خلیفه ی عباسی) بر مسند خلافت نشست و خلافت او را از ماه رجب سال 256 تا آخر رجب سال 279 (یعنی 23 سال) دانسته اند [1] .

بنابراین عصر امامت امام حسن عسكری (ع) مصادف با حكومت سه طاغوت مذكور (المعتز، المهتدی و المعتمد) بود، و بیشتر دوران امامتش (حدود چهار سال از شش سال) در عصر خلافت معتمد عباسی بوده است.

آن بزرگوار از ناحیه ی هر سه طاغوت پیش گفته، ستم ها و شكنجه ها و آزارها و زندان ها دید، كه به بعضی اشاره می شود:

سید بن طاوس می گوید: سه نفر از سلاطین زمان خواستند امام حسن عسكری (ع) را به قتل برسانند، زیرا شنیده بودند حضرت مهدی علیه السلام (برهم زننده حكومت جائران) از صلب او خواهد بود و چندین بار امام حسن عسكری (ع) را به زندان افكندند، و آن حضرت درباره ی چند تن از آنها نفرین كرد و آنها در سریع ترین اوقات، به هلاكت رسیدند. [2] .

علامه سید محسن امین می نویسد: «مدت شش ساله ی امامت امام حسن عسكری (ع) در شهر سامراء، چند ماه آن مصادف با خلافت «المعتز» بود، و یازده ماه و 28 روز آن مصادف با خلافت مهتدی بود، و پنج سال آن در عصر خلافت معتمد



[ صفحه 144]



عباسی گذشت». [3] .

لازم به تذكر است كه امام حسن عسكری (ع) 23 سال و چند ماه در شهر سامره همراه پدر بوده است، و حدود شش سال بعد از پدر در سامره اقامت داشته است.

بنابراین در همان دوران طفولیت، هنگام تبعید پدرش (در عصر خلافت متوكل) به شهر سامره همراه پدر بوده است، و بعضی احتمال داده اند كه در سامره متولد شده باشد. [4] .


[1] اقتباس از تتمة المنتهي ص 251 تا 259.

[2] انوار البهيه ص 348 مانند المعتز كه حدود سه سال، و «المهتدي» كه حدود يك سال خلافت كرده و مردند.

[3] اعيان الشيعه ط ارشاد ج 2 ص 40.

[4] اقتباس از همان مدرك.